donderdag 26 april 2012

het echte werk en de echte frustratie

We zijn er nu echt aan begonnen. Na het plannen, ontwerpen en brainstormen is de uitvoeringsfase aangekomen.
Alhoewel er heel wat gebeurd is, is er toch ook heel wat frustratie naar boven gekomen. Ik wil mijn lessen wel  aanpassen aan deze eeuw en de leerlingen laten kennis maken en zelfs werken met moderne middelen en technieken maar helaas volgt de school en vooral de uitrusting nog niet.

De frustraties:


Frustratie 1: 

 Google heef in zijn nieuwe "drive" het geweldige "wevideo"  gestopt waarmee we online filmpjes kunnen delen en verwerken.
mijn eerste indruk was: geweldig! Ik laad de filmpjes die de leerlingen maken gewoon in "wevideo" en zij kunnen dan, in dit toch wel eenvoudige programma online samenwerken: er moet niets gedownload... dus in school samenwerken. Dat was dan mis gedacht : de schoolcomputers zijn redelijk prehistorisch en kunnen dat niet aan.

Frustratie 2: 


Hendrik (de social media verantwoordelijke*) wou toch absoluut zijn filmpje af en heeft mijn computer (die ik van bij mij thuis heb meegebracht en waar al de nodige programma's wel op draaien) gebruikt om zijn filmpje te maken.De filmpjes waren echter gefilmd met een pad en om deze filmpjes op de computer te krijgen is er absoluut WIFI nodig en raad eens: de supermoderne infrastructuur heeft geen wifi. Enkel aan de deur van de directeur is een hotspot. Om de filmpjes te uploaden was er dus wel een uurtje "gangzitten" nodig.
Na 8 lesuren hebben we toch dit filmpje van wel 30 seconden:


*dit is een leerling want wij hebben natuurlijk zo geen personeelslid, die zou immers niet zoveel werk hebben.

Frustratie 3:


De leerlingen uit het onderdeel "afwerken en föhnen" hadden, het volgens mij toch, zeer leuke idee om een stopmotion filmpje te maken om zo hun tips weer te geven. Zij hebben zich enkele uren  bezig gehouden met millimeter per millimeter te tekenen en met mijn fototoestel (weeral van thuis meegebracht) tientallen foto's te nemen. Je voelt hem al komen hé.... het overzetten naar de schoolcomputers en zeker het bewerken nam bijna evenveel tijd in beslag als het tekenen... zoveel tijd dat de leerlingen er ,begrijpelijk, de brui aan hebben gegegeven. Indien het materiaal aangepast was aan het jaar waarin we leven had deze groep ook een leuk filmpje gehad....

Gelukt 1


Emily en Deborah hebben wel heel wat bereikt deze week: zij hebben een snapguide gemaakt van hun onderdeel : scheren: "how to shave". Dit is enkel en alleen gelukt omdat Emily de trotse eigenaar is van een iphone en dit een leuke en zeer handige app is, die ik zeker nog eens ga gebruiken (als ik ooit een iphone ga hebben). Een tip voor mijn iphone-collega's: zeg vaarwel tegen je papieren (lees oubollige) stappenplannen en verwelkom snapguide. Zo kun je zeggen dat je ook in de klas met moderne media werkt, zie wel dat je een internetabonnement hebt want op wifi moet je niet rekenen.  http://snapguide.com/guides/shave/

Resultaat


Zoals je ziet  is er heel goed gewerkt deze week en dankzij de inventiviteit van mijn leerlingen is er ook heel wat bereikt. Helaas hebben we heel veel tijd verloren door het materieel achterblijven van het onderwijs. Het voordeel is dan wel dat we zeer inventief moeten zijn in de zoektocht naar oplossingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten