zaterdag 29 november 2014

de opgejaagde school

Er zit weer een week op en ik heb weer wat te vertellen. Helaas niet zoveel over mijn leerlingen als wel over het systeem.  Ik heb lessen gevolgd bij mijn leerlingen en ik heb lessen gevolgd taalbeleid in de school maar gegeven door een externe en ik heb lessen gevolgd die door een externe gegeven werden aan mijn leerlingen. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat ik niet "in charge" was, hierdoor heb ik een heleboel andere dingen opgemerkt en heb ik mij deze vragen gesteld:


Waarom gaat de bel elke 50 minuten ?
Waarom wordt elke les, elk werkmoment elke 50 minuten onderbroken ?
Waarom MOET ik na 100 minuten naar buiten, ook al zit ik in een geweldige "werkflow"?
Waarom wordt alles zo in stukjes gekapt? Dit lijkt toch helemaal niet op het echte leven!

Scholen pretenderen al eens leerlingen voor te bereiden op het echte leven en dus "het echte leven" al voor te stellen. Als je daar eens over nadenkt en de regels in de scholen vergelijkt met die in het "echte leven" zie je al snel dat de school maar voorbereidt op 2 facetten in het echte leven en dat zijn:
De gevangenis en het leger.
Ik ken geen enkele andere plaats waar je moet wachten op een bel om je te zeggen: ok nu starten, en dan weer een bel: nu stoppen... Er is ook een bel om te zeggen: nu moet je eten (honger of niet) en nog eentje: nu moet je in de rij staan enz. In de gemiddelde school rinkelt dat ding zo'n 10x per dag.

Je moet dan ook niet verbaasd zijn dat de gemiddelde leerling heel opgejaagd door het leven gaat want 10x/dag wordt hij opgejaagd door een bel. Kunnen we het onderwijs niet wat rustiger maken en eens een poging doen om het echt op het "echte leven" te laten lijken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten